|
Przemysł
- Przemysł jest jedną z podstawowych gałęzi niemieckiej gospodarki, rozbudowywany od XIX wieku.
- Przed II wojną światową rozwijał się przemysł ciężki, głównie zbrojeniowy.
- Po 1949 roku na obszarze RFN, w oparciu o kapitał zagraniczny (zwłaszcza amerykański), rozbudowano górnictwo, hutnictwo, przemysł chemiczny i środki transportu.
- W latach 60. nastąpił rozwój przemysłu elektronicznego (zwłaszcza informatycznego), opartego na własnym zapleczu naukowo-technicznym.
- Niemcy mają:
- duże zasoby węgla kamiennego (Zagłębie Ruhry, Zagłębia Saary i Saskie)
- węgla brunatnego (Saskie i Łużyckie Zagłębie Węglowe, Nadreńskie Zagłebie Węgla Brunatnego)
- mniejsze złoża ropy naftowej i gazu ziemnego (Dolna Saksonia i Szlezwik-Holsztyn)
- rudy żelaza (północne przedgórze Harzu, Reńskie Góry Łupkowe)
- cynku, ołowiu i innych metali (Rudawy)
- sole potasowe (okolice Hanoweru, przedpola Harzu, doliny rzeki Werra) i sól kamienną.
Zagłębie Ruhry
- Spadek wydobycia surowcow energetycznych, głównie węgla spowodowany zamykaniem nierentownych kopalń.
- Krajowe zapotrzebowanie na surowce zaspokaja import:
- ropy naftowej (z Bliskiego Wschodu, Wenezueli, Wielkiej Brytanii oraz Rosji)
- gazu ziemnego (głównie z Holanii, Rosji i Algierii)
- węgla kamiennego (głównie z USA, Polski, Australii)
- rud żelaza (m.in. z Brazylii, Kanady)
- metali nieżelazistych oraz surowców chemicznych (siarka, fosforyty).
- Niemcy należą do największych konsumentów ropy naftowej na świcie. Główne rafinerie ropy naftowej połączone są naftociągami z europejskimi portami (Marsylia, Genua,
Rotterdam, Triest). Duże kompleksy rafinerii znajdują się w Zagłębiu Ruhry oraz w miastach Ingolstadt (Bawaria), Karlsruhe (Badenia-Wirtemberga) i Hamburgu, na wschodzie
jest rafineria w Schwedt (nad Odrą) zaopatrywana rurociągiem Przyjaźń.
- Największy udział w wartości produkcji przemysłowej mają przemysł metaliczny i maszynowy (z przemysłem środków transportu i elektronicznym) oraz przemysł chemiczny.
- Niemcy są światowym producentem:
- samochodów (3. miejsce na świecie)
- nowoczesnego taboru kolejowego
- statków (głównie kontenerowców), łodzi, żaglówek
- obrabiarek
- maszyn górniczych
- urządzeń do transportu ropy i gazu
- kompletnych obiektów przemysłowych (m.in. fabryk samochodów)
|
|